onsdag 20 september 2017

Världen förändras hänger vi med? - Arbetsmarknadsdag med Lars Winclair

Idag har jag och mina sjuor träffat Lars Winclair som jobbar som kommunikatör på http://arbetsmarknadskunskap.se/ . (Här hittar ni som är lärare lektioner och inspirationsmaterial.)


Lars inledde med att fråga eleverna om arbete, skatt, samhälle, kommun, försörjning och hur allt hänger ihop. Svaren och lektionsupplägget blev lite olika i de olika grupperna eftersom Lars fångar upp elevernas svar och timmen handlar om dem och deras tankar.

Lars ställde många intressanta frågor:
  • Hur kommer maten till affären?
  • Vem ser till att det finns el i mitt hus?
  • Om alla får ett sms en dag att ingen får jobba, vad sker då?
  • Om jag efter detta skett (se föregående fråga) åker skejtboard och skadar mig. Vad sker då?
  • Vilka är världens mest hatade yrken? (Eleverna kom fram till telefonförsäljare och dammsugarförsäljare). Varför är det så? (De är påträngande, påtvingande och icke inlyssnande). Hur skall man vara då? (inlyssnande, tillmötesgående, flexibel etc). 
Lars pratade också om kommun, landsting, stat och hur allt hänger ihop. Jag tänkte att vi kunde jobba vidare med detta genom att titta på URs serie Vem bestämmer vad? på lätt svenska: https://urskola.se/Produkter/182092-Vem-bestammer-vad-pa-latt-svenska-Kommunen

Vi pratade mycket om kommunen. Hur ser det ut i Trelleborg? http://www.trelleborg.se/sv/barn-och-utbildning/samverkan-skola-och-arbetsliv/

Många frågor Lars tog upp handlade om att få eleverna att fundera över varför vi går i skolan, och hur olika ämnen kan kopplas till olika yrken. Vad är det för förmågor vi vill utveckla? (Till exempel kreativitet, kommunikativ förmåga, empatisk förmåga, logiskt tänkande, förståelse för människor etc). 

Tack för idag Lars! Önskar Linda och sjuorna. Kramar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar