måndag 22 maj 2017

SKAM: Norsk- svensk ordlista





Norska
Svenska
Modersmål
Spörre
Fråga

Köddar
Skämtar

Dust
Idiot

Russebuss
Studentbuss

Kosegruppe
Trivselgrupp, festkommité

Dritkul
Jättekul

Drittsekk
Skithög, ashole

Hore
Hora (ej i meningen som prostituerad utan snarare att man gillar att ha “kul”)

Hooka
Bli “tillsammans” med, om så för en kväll…

Inventere mig
Bjud in mig

Slut snack
Sluta prata

Jenter
Tjejer

Huske
Komma ihåg

Ser
Seriöst, säkert

Måste

Hjemme
Hemma

Stole på
Lita på

Gutte
Kille

Käresta
Pojkvän/Flickvän

“Grönt” (Marijuana)
Droger/Narkotika

Löj
Ljuga

Undskyld mig
Förlåt mig/ursäkta

Sjalu
Svartsjuk

Göj
Kul

True
Hota

Hvis
Om

Akkurat
Precis

Serr
Seriöst

Doruller
Toarulle (Toalettpapper)

Homse
Gay

Sveis
Frisyr

Ködder du
Skämtar du

Ass
Alltså

Rart
Märkligt

Dilla
Tröttnat på

Luremus
En man tror att man skall få “ligga” med

Kleint
Pinsamt

Pule
Knulla

Fortelde
Berätta

Trussel
Hot

Sulten
Hungrig

Spist
Ätit

Obsessade
Vara desperat efter någon

Fyr
Kille

Bli kvitt mig
Slippa mig/ förlora mig

Va mos?
Hur blir det med oss?

Jag är icke förelsket i dej
Jag är inte förälskad/kär i dig

Broren dig är slem
Din bror är ett svin

Säg att vi skall vare sammen
Säg att vi skall vara tillsammans

William har drat
William har åkt

Space
Utrymme

Dräpte han
Dödade honom

Kosegruppe
Trivselgrupp

Ett clue
En ledtråd

Morsom
Roliga

Dritnebbene
Skitstörig, dissande

Sin dame sin
Hans flickvän

Brukbar
Hyffsad

Trikk
Spårvagn











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar