torsdag 30 mars 2017

Skrivmall- om ett yrke- exemplet polis

Gå igenom skrivmall.
Skrivmall för drömyrke:

Yrke: Polis
Kläder: Uniform
Verktyg: Pistol, batong och handbojor
Arbetstid:
Skola: Polishögskolan som finns i Umeå, Stockholm och Växjö
Lön: 27.500 lonestatistik.se
Egenskaper:stresstålig, vältränad, lyhörd och flexibel

Intervjua varandra två och två:
Låtsas att ni jobbar med ert drömyrke.
Hjälpfraser:
Vad vill du jobba med när du blir stor?
Vad har du på dig på jobbet?
Använder du några verktyg i jobbet?
Vad har du för arbetstider?
Vilken skola måste man gå på för att jobba med det du gör?
Hur mycket tjänar man på ditt jobb?
Vilka egenskaper behöver man för att jobba med det du gör?

Skriv en sammanfattning med hjälp av inledningsfraser:
Jag vill jobba som….
På jobbet har jag på mig…
Jag använder…
Jag jobbar från klockan  … på morgonen till klockan … på kvällen
För att bli ... måste jag …
Jag tjänar … kronor i månaden
För att bli....behöver jag vara...

Exempeltext:

Jag vill jobba som polis när jag blir stor. På jobbet har jag på mig uniform. Jag använder pistol, batong och handbojor i mitt yrke. Jag kör en polisbil. Jag jobbar från klockan fem på morgonen till tre på eftermiddagen. För att bli polis måste jag gå på polishögskolan. Det tar två år att bli polis. Jag tjänar 27 000 kronor i månaden. För att bli polis behöver jag vara vältränad. Jag behöver kunna prata med olika människor. Jag måste vara lyhörd och lyssna på andra människor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar