onsdag 19 oktober 2016

Hjältar

Uppstart av tema om hjältar.

Vi gör en gemensam tankekarta på vilka hjältar vi känner till. Vi tar upp superhjältar, hjältar som vi har i vår omgivning som ställer upp för oss, hjältar som ställt upp för samhället och världen, och andra personer som vi har som förebilder och idoler.

Vi går igenom ord på svenska, dari och somaliska:

hjälte
idol
mod
stark
superkraft
flyga
röntgensyn
hjälpa
ställa upp
betydelsefull

Högläsning från läroboken.

Filmklipp som stöttning tiill texten:

Robin Hood

Superman


Zlatan




Elever får skriva om en hjälte.


Skrivmall:
Min hjälte är….
Jag har valt hjälten för att…
Tre argument för att välja denna hjälte är...
Tre egenskaper som hjälten har…
Jag tycker om hjälten för att…
Jag tycker att en hjälte ska vara…
Min hjältes superkrafter är…
Jag känner till superkrafter som…
Om jag hade haft en superkraft hade det varit…
Jag vill helst ha den superkraften för att…
Tre argument för att denna superkraft är bäst är….


Muntlig redovisning

Förbered att redovisa muntligt om din hjälte. Välj en bild som vi kan visa på projektorn.

Utgå från stödmallen och det du skrev efter skrivmallen, men försök skriva ihop texten till en sammanhållen text.

Stryk under de viktigaste orden i texten. Skriv dessa ord som stödord.

Skriv stödord på lappar så att du kommer ihåg vad du skall berätta.

När du berättar för klasskompisarna om din hjälte får du titta på stödorden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar