tisdag 3 maj 2016

Planering och mål i SvA SPRINT grupp 3, 21 mars- 4 maj. (Steg 1 nybörjare)

Planering i svenska 21 mars- 4 maj


Mål i svenska:


Du skall kunna föra ett samtal på svenska.


Du skall kunna skriva en enkel text på svenska. Genrer: Brev, beskrivning, sammanfattning, mail, diktamen, berättelse, mindmap, film (novell-dramaturgi), låtanalys etc


Du skall kunna innehåll till exempel: hälsningsfraser, möbler, årstider, adjektiv, familjerelationer, månader, siffror, färger, känslor, fritid, politik, partier, samhällskunskap, demokrati, diktatur, president, kung, republik, monarki, samhällskunskap, genus, flicknamn, pojknamn, Allemansrätt, naturarter, landskap, världsdelar etc.


Om innehåll:
Film: Hoppet
Utställningar: Normer, Tillsammans, Afghan Tales


Du ska kunna grammatik till exempel: adjektiv, substantiv i bestämd form, singular och plural, verb och tempus, possessiva pronomen, ordföljd

HUR? Genomgångar, läsa i textboken, arbeta i övningsboken, samtalsövningar, kroppsspråk, rollspel, dans, film,skriva, samtala, lyssna, kahoot, skärmkorsord, prov kap 1-3, prov kap 4-6, slutprov för terminen, prov i geografi, läsförståelse, hörförståelse, uttal, ord

Du skall kunna digitala verktyg: skrivprogram, presentation, sociala medier, mail, edwise, kahoot, digitala spåret, UR, SLI, youtube, appar

Planering 21 mars- 4 maj


Måndagen den 21 mars


Svenska
Dari
Somaliska
Arabiska
Farsi eller kurdiska eller paschto (ditt modersmål)
Mamma




Pappa




Dotter




Son




Syster




Bror




Moster




Morbror




Systerson




Systerdotter




Faster




Farbror




Brorsdotter




Brorson




Mormor




Morfar




Farmor




Farfar




Kusin






Vi skriver orden på våra flera språk.


Eleverna får göra en samtalsövning om en fiktiv familj. En elev är A och en elev är B. (Som ett skärmkorsord, Gibbons).


Vi skriver orden i singular och plural.


Vi jobbar med familj och vad man gör i en familj. Vem som gör vad och vad verben heter i presens och preteritum.


Vi läser om Kungafamiljen högt tillsammans och skriver upp viktiga begrepp på tavlan. Eleverna får göra en läsförståelse till texten.


Efter en kort rast får eleverna skriva ett brev till mig och beskriva sin egen familj.


Onsdagen den 23/3


Vi inleder lektionen med att spela kahoot på kapitel 1-2 från era (elevernas)  textböcker och övningsböcker. Eleverna har aldrig spelat kahoot så de var så exalterade.


Vi går igenom att vi skall till Världskulturmuseet, hur man kommer dit, vad som är syftet med vårt besök och att ni skall ta med era mobiler så att vi kan fotografera.


Eleverna sammanfattar vad vi gjorde förra lektionen, vad vi gjorde idag och vad vi skall göra imorgon. De lär sig att maila och skickar sin diktamen, sina brev och den text vi skrivit tillsammans idag i ett mail till mig. Några vill också maila sina kompisar så de sista tio minuterna får de maila valfri person.


Torsdagen den 24/3


Först har ni elever bild. Därefter äter ni i bamba.


Jag är på möte med Sva-lärarna på förmiddagen och möter er efter lunch.


Vi åker tillsammans med 2:ans eller 4:ans språvagn till Korsvägen. Vi samlas på Korsvägen senast 13.00. Vi skall besöka Världskulturmuseet. Se mer:




För att boka skolbesök maila: skolinfo@världskulturmuseet.se


Den utställning vi har valt att gå på heter Tillsammans:




Ni som har en mobil med kamera tar med den så att vi kan fotografera där vi får.


Bra ord att fundera över innan utställningen:


Svenska
Dari
Somaliska
Arabiska
Farsi eller kurdiska eller paschto (ditt modersmål)
Tillsammans




Barnvagn




Skor




Förbud




Regler




Normer




Ordning




Kärlek




Vänskap




Grotta




Berg




Regnbåge




Samspel




Skapa musik




Lyssna på musik




Älska




Hata




Samliv




Skratta




Gråta




Klättra




Kamera




Foto




Utställning




Familj




Museeum




Bo ihop




Sambo




Gifta




Sovplats




Sittplats




Dansa




Förstå varandra




Bråka




Bli sams




Skiljas




Saknadträdet






Vi skriver orden på våra flera språk.


Måndagen den 4/4


Vi pratar kort om lovet.


Vi återkopplar till vårt besök på Världskulturmuseet och går igenom vad vi har upplevt.


Jag har lagt in foton i vår blogg http://svenska-som-andrasprak.blogspot.se/


Vi diskuterar kring bilderna och vilka verb som människorna utför på bilderna. Vad heter det de gör i preteritum? Vem är det som gör något? Vad heter substantiv i singular och plural? Om de har på sig hattar till exempel… vad heter de possessiva pronomen. “Hon har en hatt. Det är hennes hatt.


Idag skall vi förbereda oss inför provet på kapitel 1-3. Vi läser tillsammans. Vi går igenom övningsboken. Eleverna får jobba själva och jag hjälper dem med det som de har svårt för.


Eleverna kan öva själva i de kahoot som vi skapat utifrån arbetsområdet.


Tisdagen den 5/4


Linda är på handledarutbildning med Skolverket inom Läslyftet.


Onsdagen den 6/4


Prov kapitel 1-3


De elever som blir klara påbörjar kapitel 4, jobbar med digitala spåret, i appen sv-dari eller pluggar inför matteprovet. Tre elever sitter tiden ut.


Torsdagen den 7/4


Vi går igenom kapitel 4 som handlar om Fritid. Vad är fritid? Vad heter det på era språk. Kom fram och skriv på tavlan.


Vi gör en mindmap och beskriver vad man kan göra på sin fritid. Alla elever får säga minst en sak som de gillar att göra på sin fritid. Det är okej att säga samma sak. Vi gör en gemensam ordlista.


Svenska
Dari
Somaliska
Arabiska
Farsi eller kurdiska eller paschto (ditt modersmål)
Fritid




Träna på gym




Styrketräna




Löpning




Jag spelar dataspel




Jag läser en bok




Jag lyssnar på musik




Jag lyssnar på spotify




Jag ser Netflix-serier




Jag tittar på film




Jag facebookar




Jag bloggar




Jag fikar med vänner




Jag åker in till stan




Jag tar ett glas vin




Jag träffar kompisar




Jag går hem till en kompis




Jag träffar en tjej




Jag träffar en kille






Titta på bilderna i boken på s. 46-47. Berätta vad du tycker om att göra. Jag tycker om att spela basket. Jag tycker om att måla. Jag vill gå på bio. Samtala med varandra med boken som stöd.


Vi läser tillsammans s. 49- 51. Eleverna får spela olika personer och roller.


Vi skriver upp ord som vi inte förstår på tavlan.


Eleverna börjar att jobba i sina övningsböcker s. 52-60. (Textbok s. 44-51).


Då blir vi avbrutna av brandlarmet.


BRANDLARM, ÖVNING.


När vi kommer tillbaka sammanfattar vi tillsammans på tavlan vad som har hänt:


“Vad var det som hände?
Larmet gick.
Det låter beep, beep, beep i högtalarna.
Varför gick larmet?
Det är övning om det börjar att brinna.
Det är ingen fara!
Vi var tvungna att gå ut.
Efter en stund fick vi gå in igen.”


Eleverna skriver av det som står på tavlan och fortsätter att arbeta i sina övningsböcker.


Fredagen den 8/4


Ett av ordet som eleverna inte förstod ifrån torsdagens avbrutna lektion var Agenda , alltså från programmet Agenda. Vi följer upp detta.


Vi pratade om politiker, hur Sverige styrs, nyheter, hur media påverkar och att Agenda är ett politiskt dagsaktuellt program. Vi väljer att inte se ett avsnitt av Agenda för det är för svårt språk.


Vi kollar på ett avsnitt av Lilla Aktuellt. (från 1 april 2016)


Vi sammanfattar tillsammans vad det handlar om.


Stödord från Lilla Aktuellt 1/4
Eleverna sammanfattar Lilla Aktuellt
Genus= Tjejer och killar
Klädaffärer
Skollunch
Nyheter och tidningar
Fritidsklubb, fritidsgård
Mobil, ipad, dator
Skärmtid, surfning, wifi
(Aprilskämt: EU-lag att alla över 18 år får surfa max 5 h/dag).
Koncentration
Spela fotboll
Pakistan bomb
Mot våld, kristna.
Flyktingar i Sverige
Miljön- inte slänga mat
Reporter- skriver i tidningen
Alla barn går till skolan och äter mat 11.30.
Ett barn vill ha många lektioner.
Eleverna vill att tjejer opch killar skall ha samma kläder.
Förra veckan var det en bomb i Pakistan.
Sveriges statsminister heter Stefan Löfven.
Människor är på internet många timmar om dagen.
Zara Larsson är en artist från Sverige.
Programmet slutar med att de dansar.


Eleverna börjar att jobba i sina övningsböcker s. 52-60. (Textbok s. 44-51).


Kahoot kap 4-6. Lär dig svenska (1+2)


De som är klara fortsätter i övningsboken s. 61-66.


Måndagen den 11/4


Läsa texter s. 52-55.


I texten kommer vi in på namn och hur man skall kunna veta vilka namn som är för tjejer och för killar. I många fall är det svårt att gissa, men i vissa fall slutar flicknamn på a. Se exempel:


Flicknamn
Pojknamn
Carla
Carl
Johanna
Johan
Andreea
Andreas
Fredrika
Fredrik


Jobba i övningsboken fram till sidan 67.  


Spela kahoot Lär dig svenska (1+2)


Onsdagen den 13 april


Kolla på Lilla Aktuellt sedan fredagen den 8/4 2016.


Stödord från Lilla Aktuellt 8 april
Eleverna sammanfattar vad programmet handlar om.
Besök från Europaskolan i Söder.
Mobilförbud på vissa skolor.
Skolverket vill att alla elever får en dator eller ipad.
Pengar, skandal, kändisar som inte betalar skatt.
Ingen skatt= ingen skola eller sjukvård.
46 miljarder försvinner.
Olika bedömning av olika lärare. Fusk.
Båtar flykt mellan Grekland och Turkiet.
Robyn Teklafestivalen.
Eleverna var i skolan och fick rita och måla nya stolar och bord. De ska visa hur de vill att klassrummet ska se ut.
Vi fick se hur killar på en skola tränar idrott i sporthallen.
Flyktingar som åker båt mellan Turkiet och Grekland får flyga istället.
Människor som arbetar betalar skatt till skola och sjukvård. 46 miljarder har försvunnit för att alla inte betalar skatt.
Skolverket säger att det är okej att ha mobilförbud i skolan.
Robyn är en svensk artist. Hon har startat en festival för att få tjejer att skapa musik, programmera och bry sig om teknik.


Rätta alla prov och gå igenom resultaten av provet. De som har under 50 p får göra om provet. Vi skriver upp och går igenom alla övningar som eleverna har svårt för, tex possessiva pronomen. Eleverna får skriva upp det som de inte kan så att de kan plugga igen.


Eleverna fortsätter att arbeta i övningsbok och textbok på kapitel 4. De flesta börjar att bli färdiga.


Kapitel 5 handlar om kärlek.


Vad kan man säga när man är kär i någon?


Jag är kär i dig. Förälskad. I am in love with you.


Jag gillar dig. I like you.


Jag tycker om dig. I like you.


Jag älskar dig. I love you.


Jag <3 dig.="" heart="" smiley="" span="">


Jag älskar min mamma. Jag älskar min flickvän. Jag älskar mina föräldrar.


Jag tycker om min kompis. Jag tycker om mat och kyckling.


Jag är kär i en kille.


Jag gillar att träna.


Grammatik


Adjektiv= ord som beskriver hur någon är. Exempel snäll, glad, rolig.


Adjektiv
Synonymer= samma
Artig,
Snäll, kind
Rolig, funny
Glad, happy
Pigg, awake , not tired
Tjock, fat
Elak, mean
Trevlig
Vänlig
Kul
På gott humör
Alert
Överviktig
Dum

Adjektiv
Motsatser
Gammal
Smal
Lång
Mätt
Pigg
Liten
Tråkig
Snäll
Svår
Ful, ugly
Lat
Dum
Oartig
Ung
Tjock
Kort
Hungrig
Trött
Stor
Rolig
Elak
Lätt
Snygg
Hjälpsam
Smart
Artig


Torsdagen den 14/4


Film Hoppet från 2007


Kort om handling och några citat från filmen:


Filmen inleds med citatet “Jag har fått lära mig att ingenting är omöjligt”


“Rädslan är människans farligaste fängelse”


“En man är bara en halv man utan sin bror”


Det går att hålla sin dröm levande.


Filmen handlar om kärleken till sin familj och att möta en ny kultur och ett nytt land.


Pappa skulle kunna offra allt för friheten. Mamma drömmer om ett bättre liv.


Pappan vill skicka sina söner till Tyskland.


Miljö i filmen:


Filmen utspelar sig i ett krigshärjat Kurdistan i Norra Irak.




När de kommer till Sverige och Arlanda (flygplats i Stockholm) hamnar de på en flyktoingförläggning (ett boende) i Stockholm.


Personer i filmen:


Tigris- son
Azad- son
Pappa Alan
Mamma
Raman- vän till familjen
Naza- Ramans fru
Kawa- farbror
Markus- Azads kompis
Soma- Nazas dotter


Svenska
Engelska
Modersmål (Dari, somaliska…)
Hoppet

Hoppa

Höjdhopp

Flyktingar

Ingenting är omöjligt

Rädslan är människans farligaste fängelse.

En man är bara en halv man utan sin bror

Du kan bli allt du vill bara du tror på det.


Våga, lev, vinn!
Hope

Jump

High jump

Refugees

Nothing is impossible

Fear is humans most dangerous prison.

A man is only a half man without his brother.

You can be all you want. You just have to believe and work hard for it.

Be brave, live every day, and you will become a winner!



Fredagen den 15/4 2016


Jag gick hem 12.45. Jolanta tog min lektion. De gick igenom grammatik från kapitel 1-4. De hade ett samtal på svenska.


Måndagen den 18/4


Idag fortsätter eleverna att arbeta på kapitel 5.


Vi tittar på Lilla Aktuellt från 15/4


Stödord från Lilla Aktuellt 15/4
Vi sammanfattar Lilla Aktuellt 15/4
Finansminister
Politik
Skolmat
Orättvist
Pedofil
Brott
Dömd
Skollunch skiljer sig åt i pris.
Lasagne, fiskgratäng, korv med potatismos, panerad fisk med vit sås, köttbullar.
Magdalena Andersson är finansminister och har i veckan presenterat Regeringens budget.
Byggstrejk, fackförbund mot arbetsgivare.
Man tvingat barn att visa sig nakna framför datorn blir dömd.


Vi går igenom månadsbrev som skall ges till god man för underskrift.


Läxa från måndag- onsdag: Ta igen det du har missat. När vi ses på onsdag ska alla vara på kapitel 5. Om du behöver hjälp så kan jag stanna kvar efter lektionen, eller hjälpa till imorgon tisdag.


Onsdagen den 20/4 2016


Jag (Linda) är på Sahlgrenska. Elever skall vara klara fram tills kapitel 5.


Torsdagen den 21/4


Rollspel och dans med en person Pontus från Konstförening. Kommunikation utan ord.


Fredagen den 22/4


Lilla Aktuellt från 22/4 2015


Stödord från Lilla Aktuellt 22/4
Sammanfattning av Lilla Aktuellt från 22/4
Prinsfödsel
Gränser
Flaggor
Monarki
Kungahus
EU
Vänstertrafik
Hemsida
Källkritik
Många personer flyttar i Makedonien och Grekland. Gränser är det som utgör ett land. Makedonierna på flykt får lära sig engelska, matte och idrott.
Prins Carl-Philip och Sofia har fått en son som heter Alexander. Han är hertig av Sörmland.
EU består av 28 länder. Brexit innebär att Storbrittannien vill bryta sig ur EU. OM de går ur och Frankrike och Tyskland följer på så blir det svårt för Sverige.
Prince har dött.
Källkritik- tro inte på allt som skrivs. Don´t believe everything on the internet. Be smart!

Måndagen den 25/4 2016


Imorgon skall vi till skogen. Vi ses klockan 9.00 på Atlas. Militären har övning. Det är inte på riktigt. Ingen kommer att skjuta på oss. De tränar. Idag har vi ingen projektor eller internet. Vi får jobba i textboken och i övningsboken.


Vad gör vi på måndag? Gå igenom planering, vad vi har gjort och repetera. Alla får fylla i olika ord och begrepp på sina modersmål. Skriv ut planering Linda och kopiera upp. Dina utvecklingssamtal startar.


Tisdagen den 26/4


Vi skall åka till skogen. Se bloggen:






Onsdagen den 27/4


Vi jobbar med kapitel fem, adjektiv och verb och går igenom tempus. Vi pratar om olika verb för rörelse och vad det heter i presens, preteritum och perfekt.




Vi läser texterna i läroboken på kapitel fem högt tillsammans och några får läsa högt själv, för alla.


Vi jobbar med uttal.


Torsdagen den 28/4


Studiedag för elever. Lärare jobbar.


Fredagen den 29/4


Vi åker till Världskulturmuseet och utställningen Afghan Tales.


Måndagen den 2/5


9.45-11.45 och 12.45-14.15  Vi ses på Atlas i Smedjan.


9.00-11.00 Smedjan.


Uppföljning av vad vi gjorde på Världskulturmuseet. Lägg in fotona bloggen och länka.




11.15-11.45 Sal 2 Atlas:


Vi kollar på Lilla Aktuellt från fredagen den 29/4




Stödord från Lilla Aktuellt 29/4
Eleverna sammanfattar Lilla Aktuellt från 29/4
Match
En brand
Det brinner
Att brinna
Nyheter
IFK Göteborg
MFF
Knallskott, smällare
Skandal
Arg, ledsen, elak, jobbig
Domare, spelare
Klagomål
Frölunda
SM-guld
Fjärde
Kärnkraftverk
OS
Tjernobyl
Radioaktivitet
Träna, idrott
Klämdag
Det var en brand i en skola. Ingen dog i branden. Efter branden fick de bygga en ny skola.

Det var en fotbollsmatch mellan IFK- Göteborg och MFF. Någon kastade en smällare och matchen fick avslutas.

Frölunda vann SM i hockey för fjärde gången. Domare är den som bestämmer vem som skall vinna.

1986 skedde en kärnkraftsolycka i Tjernobyl. Många dog.

Om vi tränar får vi hög puls.

Torsdag är röd dag. Lördag och söndsag är röd dag. Den fredag som är mellan blir en klämdag. Man är ledig på röda dagar och ibland på klämdagar.


12.45-14.15 Vi ses i Atlas. Vi lyssnar på låten och läser texten tillsammans.




Eleverna får skriva en sammanfattning på svenska och på dari.


Tisdagen den 3/5


Kopiera upp kapitlet Världen s. 28-


Svenska
Modersmål
Världen, en värld

Världsdelar, en världsdel

Vatten

Mark, en mark

Åker, en åker

Ett land

En nation

En världskarta

En stad

En by

En huvudstad

Ett hav

En sjö

En kust

En ö

En flod

En skog

En bondgård

Ett berg

Ett fjäll

En öken

Ett landskap

En region

Ett område

Ett väder

En älv

Regn

Sol

Natt och dag

Sol och måne

Vinter och höst

Vår och sommar

Årstider

Växter och djur

Plantera växter

Svampar och bär

Barrskog och lövskog

En kotte, flera kottar

Allemansrätten

En invånare

En monarki

En demokrati

En republik

Importerar

Exporterar

Skatt

Lagar

Partier

Val

En riksdag

En regering

Ett landsting

En kommun

EU

FN

Ett skolämne

Obligatorisk skola

Utvecklingssamtal

Föräldramöte

Gymnasieskola

Ett schema



Vi går igenom orden på våra flera språk. Vi läser texten och svarar på frågor till boken.


Onsdagen den 4/5


Gå igenom övningsbok kapitel 4-5.


Repetera.


Informera om att de skall ha prov kap 4-5 Måndagen den 16 maj.


Informera om att geografiprovet är Onsdagen den 25 maj.


Informera om att slutprovet  för terminen är Fredagen den 3/6.


Torsdagen den 5/5


Ledig


Fredagen den 6/5


Ledig


Måndagen den 9/5

Vad vill ni göra på måndag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar